חשיפת המחקרים האחרונים על התפתחות פסיכולוגית: אנו משגשגים בשיא החיים בגיל 40 ומעלה

מבוא:

בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההתפתחות הפסיכולוגית לא נעצרת ברגע שאדם מגיע לגיל 40. למעשה, במובנים רבים ובתחומים רבים- שלב זה של החיים מאופיין בקטיף הפירות וצבירת ההישגים של השלבים הקודמים של החיים. מחקרים פורצי דרך שנערכו בשנים האחרונות שופכים אור על הפוטנציאל המדהים לצמיחה, הסתגלות ורווחה של שנים אלו. שמי זיו אייל ואני פסיכולוג תל אביב של "הסדנה", במאמר זה אנסה לסקור  את המחקר העדכני ביותר בתחום ההתפתחות הפסיכולוגית הנוגע לאנשים בני 40 ומעלה, ולהדגיש את התגליות המרגשות והשלכותיהן על שגשוג בשיא החיים.

 

לחבק את אמצע החיים: תקופה של מעבר ושינוי:

אמצע החיים, הנפרש בדרך כלל מסוף שנות ה-30 ועד תחילת שנות ה-50, נחשב לעתים קרובות כזמן של מעבר והתבוננות פנימית. אנו כפסיכולוגים תל אביב בסדנה כבר מזמן חשנו שהתפיסה  הרואה בשנות ה40 זמן של קושי -לא מורכבת מספיק לתיאור המציאות.  מחקרים אחרונים קראו תיגר על הרעיון של משבר אמצע החיים ובמקום זאת חשפו תמונה מגוונת יותר של התפתחות פסיכולוגית בתקופה זו. חוקרים מצאו כי בממוצע, אנשים חווים עקומה בצורת U של אושר, כאשר הנקודה הנמוכה ביותר מתרחשת בתחילת שנות ה-40. עם זאת, ירידה זו ברווחה מלווה לעתים קרובות במסלול כלפי מעלה, המובילה לסיפוק מוגבר בחיים ולאושר כללי בשנים מאוחרות יותר.

מחקר אחד ראוי לציון שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לכלכלה של לונדון מצא שאנשים בשנות ה-40 לחייהם הפגינו רמות גבוהות יותר של רווחה פסיכולוגית וביטחון עצמי בהשוואה לעמיתיהם הצעירים. קבוצת גיל זו הפגינה יציבות רגשית מוגברת, תחושה עמוקה יותר של מודעות עצמית ויכולת טובה יותר לנהל מתחים ביעילות.

 

הזדקנות חיובית וחוסן:

תחום הפסיכולוגיה החיובית הרחיב את המיקוד שלו לכלול את הרעיון של הזדקנות חיובית, תוך שימת דגש על פוטנציאל הצמיחה והרווחה בגיל מאוחר יותר. מחקרים מצביעים על כך שאותה התפתחות פסיכולוגית אצל אנשים מעל גיל 40 קשורה קשר הדוק לגורמים כמו חוסן, הסתגלות ורגשות חיוביים.

מחקרים הראו שלמבוגרים יש יכולת יוצאת דופן לווסת את רגשותיהם, תוך שימת דגש רב יותר על חוויות חיוביות ואימוץ אסטרטגיות התמודדות יעילות. ויסות רגשי זה תורם לרווחה פסיכולוגית כללית, לשיפור הקשרים החברתיים ולשיפור הבריאות הנפשית.

יתר על כן, מחקרים גילו כי ככל שאנו מתבגרים אנו מפגינים יכולת טובה יותר לחזור ממצוקות ולנווט מעברי חיים בחוסן. מבוגרים מסתמכים על שפע של ידע, ניסיון וחוכמה שנצברו, המאפשרים להם לנסח מחדש אתגרים כהזדמנויות לצמיחה אישית ולשיפור עצמי.

 

כוחם של מערכות יחסים וקשרים חברתיים:

קשרים חברתיים ממלאים תפקיד מכריע בהתפתחות הפסיכולוגית, במיוחד בשלב מאוחר יותר בחיים. מחקרים הוכיחו בעקביות את ההשפעה החיובית של רשתות חברתיות חזקות על רווחתם של אנשים בני 40 ומעלה. שמירה וטיפוח מערכות יחסים משמעותיות לא רק מספקת תמיכה רגשית אלא גם מטפחת תחושת מטרה, שייכות וצמיחה אישית.

מחקרים הראו שאנשים שמשקיעים זמן ומאמץ בטיפוח מערכות היחסים שלהם חווים רמות גבוהות יותר של שביעות רצון מהחיים, שיעורים נמוכים יותר של דיכאון ותוצאות בריאות גופניות טובות יותר. עיסוק בפעילויות חברתיות, התנדבות והשתתפות ביוזמות קהילתיות נמצאו כמועילים במיוחד.  אל מקדמים תחושת מחוברות ותורמים לרווחה פסיכולוגית כללית.

מי אנחנו:"הסדנה" – חוגי אמנות וטיפול פסיכולוגי יצירתי, המאגדת הן מורים לאמנות בתחומים שונים, והן פסיכולוגים, פסיכיאטרים ופסיכותרפיסטים- המאמינים שיצירתיות היא מרכיב מרכזי בחיות ובבריאות הנפשית  אנו רואים ביצירתיות -במובנה הרחב והעמוק ביותר, את מרכזה של היכולת שלנו כבני אדם להתמודד עם המציאות- זו הפנימית וזו החיצונית.  "להיות אותנטי" -כותבת סימון דה בבואר-"פירושו להפוך ליצירתיים ולתבוע בעלות על מי שאנחנו, על האני שלנו, המעוצב באמצעות הבחירות שלנו.". אנו מציעים גם טיפולי נוירופידבק כדרך לעבוד ולתמוך בפלסטיות של המוח וכאפשרות לטיפול קצר מועד.

 

סיכום:

המחקר העדכני ביותר בתחום ההתפתחות הפסיכולוגית האיר שלב חיים של שינו וסיפוק עבור אנשים בני 40 ומעלה. אמצע החיים מייצג תקופה של מעבר, השתקעות בתובנה עצמית וצמיחה. שלב שבו אנשים חווים רווחה פסיכולוגית מוגברת, ביטחון עצמי ויציבות רגשית. תחום ההזדקנות החיובית מדגיש את הפוטנציאל לחוסן, הסתגלות ורגשות חיוביים, ומאפשר לאנשים לנווט באתגרים העומדים בפניהם ולאמץ הזדמנויות לצמיחה אישית.

יתר על כן, לא ניתן להפריז בכוחם של מערכות יחסים וקשרים חברתיים. יצירה וטיפוח קשרים משמעותיים תורמים לתחושת מטרה, שייכות ורווחה פסיכולוגית כוללת. על ידי מינוף הממצאים של מחקרים אחרונים אלו, אנשים יכולים לאמץ את שיא החיים בהתלהבות, לרתום את הכוחות הפנימיים שלהם, ולשאוף להתפתחות פסיכולוגית מספקת ותוססת בשנים הבאות.

שתפו פוסט זה

היריון

רשלנות רפואית בהתמודדות עם זיהומי ליסטריה בהריון ומניעת ההגנה על העובר

לרשלנות רפואית בזיהוי ומניעת התפתחות זיהום ליסטריה בהריון יכולות להיות השלכות חמורות על האם והעובר, ומטרת מאמר זה היא להציג את הניואנסים של הנושא, כך שהנפגעים ובני משפחותיהם יוכלו לפתוח בהליכים משפטיים עד למיצוי הדין עם האחראים.

כיצד בוחרים קופת חולים?

לא פעם בוודאי תהיתם האם יש קופת חולים טובה יותר מקופת החולים שלכם. אם אינכם מרוצים מקופת החולים שלכם מבחינת