כל מה שצריך לדעת על חריקת שיניים אצל ילדים

חריקת שיניים מהווה תופעה נפוצה ולא רצונית אשר פוגעת באחד מכל 12 אנשים באוכלוסייה. ברפואת השיניים קוראים לתופעה זאת ברוקסיזם. מי שסובל מרחיקת שיניים אמנם ישן את שנתו היטב אך השרירים במערכת הלעיסה שלו לא יהיו במצב של מנוחה כמו שאר השרירים אלא ימשיכו לבצע פעולות. אם אתם תוהים מהי בעצם חריקת שיניים, כיצד תדעו שהילד שלכם סובל ממנה ומה יש לעשות בנידון, כדאי שתקראו את המאמר הבא.

חריקת שיניים בילדים- במה מדובר?

מבחינה רפואית חריקת שיניים אצל ילדים דומה לחריקת שיניים אצל מבוגרים, אלא שאצל ילדים מדובר במצב נפוץ יותר וכ10 עד 40 אחוזים מקרב הילדים עלולים לסבול מתופעה זאת. חשוב לציין כי חריקת שיניים לרוב לא תגרום נזק לילדים אך אין זה אומר שניתן להזניח את הטיפול בה. במקרים חמורים של חריקת שיניים ייתכנו נזקים שונים עד להתפתחות הפרעות במערכת הלעיסה כולה. אם הילד שלכם הגיע לגיל שבו מתחלף המשנן משיניים ראשוניות לשיניים קבועות, חשוב מאוד להקדיש תשומת לב מיוחדת לתופעה זאת בכדי למנוע פגיעה בשיניים הקבועות שלו. חריקת שיניים יכולה להתחיל כבר מגיל שנה.

הגורמים לחריקת שיניים בקרב ילדים

הגורמים לחריקת שיניים הן בילדים והן במבוגרים לא ברורים לגמרי, אך בין הגורמים שהרפואה יכולה למנות ניתן למצוא: מתח נפשי וגורמים פסיכולוגיים שונים, כך לדוגמא לעיתים מדובר על טראומה אשר חווה הילד ולעיתים מדובר על ביטוי לסטרס, לחץ ומתח שהילד מתמודד איתם בבית או במסגרת החינוכית שלו. כמו כן, חריקת שיניים יכולה להיות תופעת לוואי של שימוש בתרופות שונות כגון: ריטלין שנוטלים להפרעת קשב וריכוז. לעיתים מדובר על חסימה של דרכי אוויר, כאשר חוקרים משערים שהידוק או חריקה של השיניים מסייעים בפתיחת דרכי האוויר. לעיתים יש קשר בין נחירות לבין חריקת שיניים. גורם נוסף יכול להיות מבנה הלסת העליונה כאשר ילדים שיש להם חך צר ועמוק נוטים לחרוק יותר שיניים וכן לנחור.

חשוב לדעת כי ילדים אשר סובלים מפגיעה מוחית, תסמונת דאון או משתיהן יחד חורקים שיניים יותר מילדים בריאים ורופאים מסיקים בגין זאת כי החריקה מושפעת ממערכת העצבים המרכזית.

כיצד מאבחנים וכיצד מטפלים בחריקת שיניים בילדים?

אבחנה של חריקת שיניים אצל ילדים תתבסס על דיווח של ההורים אשר שומעים את הילד משמיע קולות חריקת שיניים במהלך השינה. אם הילד גם נוחר יש לפנות למומחה אף אוזן גרון לצורך ייעוץ ובדיקה במעבדת שינה, שם ינסו לבדוק האם מדובר על הפרעת שינה חסימתית. הטיפול המומלץ לילדים בעל משנו מעורב או בעלי משנן קבוע מגיל 12 ומעלה הוא סד רך להגנה על המשנן. רופא שיניים מקצועי ומנוסה יוכל להמליץ לכם על טיפול מתאים. אם אתם ממודיעין ותוהים כיצד לטפל בחריקת שיניים אצל הילד שלכם, חשוב שתבחרו רופא שיניים מומלץ במודיעין שיסייע לכם עם טיפול מתאים לחריקת שיניים שיקל על הילד שלכם וימנע פגיעה בשיניים שלו.

 

 

שתפו פוסט זה

היריון

רשלנות רפואית בהתמודדות עם זיהומי ליסטריה בהריון ומניעת ההגנה על העובר

לרשלנות רפואית בזיהוי ומניעת התפתחות זיהום ליסטריה בהריון יכולות להיות השלכות חמורות על האם והעובר, ומטרת מאמר זה היא להציג את הניואנסים של הנושא, כך שהנפגעים ובני משפחותיהם יוכלו לפתוח בהליכים משפטיים עד למיצוי הדין עם האחראים.

כיצד בוחרים קופת חולים?

לא פעם בוודאי תהיתם האם יש קופת חולים טובה יותר מקופת החולים שלכם. אם אינכם מרוצים מקופת החולים שלכם מבחינת