המדריך לבדיקת ממוגרפיה – מה חשוב לדעת

בדיקת ממוגרפיה יכולה להיות בדיקה מאוד מלחיצה, ואם את מגיעה אליה מבלי לדעת עליה כלום הלחץ יכול להיות גדול עוד יותר. כדי לנסות ולתת לך קצת וודאות, אספנו כאן את כל המידע שחשוב שתדעי לפני שאת ניגשת לבדיקה.

 

מה זו הבדיקה הזו?

בדיקת ממוגרפיה נעשית על מנת לאבחן מקרים של סרטן השד בשלביו המוקדמים. בדיקת ממוגרפיה היא למעשה צילום רנטגן של השדיים, הבדיקה אינה פולשנית והיא משתמשת בצילום הרנטגן על מנת לקבל תמונה ברורה של רקמת השד.

 

באיזה גיל צריך לעשות את הבדיקה?

משרד הבריאות בישראל ממליץ לנשים בין גילאי 50-75 לעבור בדיקה זו פעם בשנתיים. הבדיקה מומלצת גם לנשים צעירות יותר הנמצאות בסיכון גבוהה לחלות בסרטן השד, כדוגמת נשים שקרובת משפחתן חלתה או שנמצאו אצלן ממצאים חריגים.

 

איך הבדיקה נעשית?

לרוב הבדיקה נעשית במשך כחצי שעה והיא אינה דורשת הרדמה. במהלך הבדיקה יופעל לחץ על השדיים בזמן שהוא נלחץ בין משטחי הצילום והלחץ עלול לגרום לכאב או אי נוחות. הלחץ לא יגרום לנזקים לשדיים או לשתלי סיליקון. במידה והכאב נעשה בלתי נסבל עבורכן אנא דווחו על כך לטכנאית שתהיה בחדר. הבדיקה נעשית בעמידה, ולפניה תתבקשי להוריד את כל פרטי הלבוש מן המותניים ומעלה ואת התכשיטים במידה ויש. במהלך הבדיקה כל שד יצולם בנפרד והוא יילחץ לכמה שניות בין משטח הבדיקה ללוח פלסטיק שקוף, במטרה לשטח את השד כדי לקבל את התמונה הטובה ביותר של הרקמות שלו. תידרשי להימנע מתזוזה במהלך הבדיקה ולעצור את נשימתך לכמה שניות בשביל צילום התמונה. לרוב השד יצולם גם מלמעלה למטה וגם בזווית אלכסונית.

 

האם קיימות תופעות לוואי לאחר הבדיקה?

לא דווחו על תופעות לוואי לאחר הבדיקה אך היא כן כלולה בחשיפה לקרינה מייננת במינון נמוך. קרינה זו כן יכולה להגדיל במעט את הסיכוי לחלות בסרטן בעתיד אך חשוב לזכור כי מדובר ברמת קרינה נמוכה מאוד וכי התועלת שתצא מן הבדיקה ככל הנראה תהיה גבוהה יותר מהנזק.

 

מה תוצאות הבדיקה אומרות?

את הצילומים תפענח רופאה רדיולוגית ותשלח את תוצאות הבדיקה אל הרופאה המטפלת שלך. בזמנה, היא תזמן אותך אליה ותסביר לך מהן תוצאות הבדיקה והמשמעויות העולות מתוכן. בדיקת הממוגרפיה מאפשרת תמונה ברורה יותר של גידולים, לכן במידה וקיים גידול הוא אמור להופיע בבירור יחסית. אצל נשים צעירות יותר קשה לאתר גושים דרך הצילום משום שהגידולים מופיעים בתצלום בצבע לבן, אותו צבע של רקמות השד, רקמות שקיימות יותר אצל נשים צעירות מאשר מבוגרות. במידה ויימצאו גושים, משקעי סידן, עיוותים ברקמה, שינויים במבנה וצורת השד, או כל ממצא אחר יכולים גם לרמוז על הימצאות גידול. במידה ויימצא משהו לא תקין תדרשו לבצע בדיקות אחרות שיקבעו האם הם ממצאים שפירים או סרטניים. טיפולי ההמשך תלויים בתוצאות הבדיקה.

שתפו פוסט זה

היריון

רשלנות רפואית בהתמודדות עם זיהומי ליסטריה בהריון ומניעת ההגנה על העובר

לרשלנות רפואית בזיהוי ומניעת התפתחות זיהום ליסטריה בהריון יכולות להיות השלכות חמורות על האם והעובר, ומטרת מאמר זה היא להציג את הניואנסים של הנושא, כך שהנפגעים ובני משפחותיהם יוכלו לפתוח בהליכים משפטיים עד למיצוי הדין עם האחראים.

כיצד בוחרים קופת חולים?

לא פעם בוודאי תהיתם האם יש קופת חולים טובה יותר מקופת החולים שלכם. אם אינכם מרוצים מקופת החולים שלכם מבחינת